دانلود مقاله مونوگرافی روستای اتراباد

دانلود مقاله مونوگرافی روستای اتراباد

 

مشخصات این فایل
عنوان: مونوگرافی روستای اتراباد
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات:117

این مقاله درمورد مونوگرافی روستای اتراباد ( از توابع شهرستان قوچان) می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله مونوگرافی روستای اتراباد می خوانید :

فصل یازدهم
رفتارهای اجتماعی و فرهنگ مردم
1- رفتارهای اجتماعی و هنجارها
اترآبادی دارای محیطی می باشد که اکثر مردم یکدیگر را می شناسند و این تا حدودی باعث محافظه کاری و کنترل اجتماعی می شود. مثلاً اگر دانش آموزان راهنمایی دخترانه ی اترآباد را مشاهده کنید تمام چادری هستند و یک نفر مانتویی نمی بینید و این به خاطر کنترل اجتماعی جمعی می باشد که در افراد درونی شده است و یا مثلاً در مراسم تدفین افراد وظیفه ی خود می دانند که شرکت کنند اگر چه رابطه ی نزدیکی با طرف عزادار نداشته باشند.
مراسم تشییع جنازه به این صورت است که بلندگو از مسجد مردم را به شرکت در مراسم تشییع دعوت می کند و مردم بعد از شرکت در مراسم به خانه ی صاحب عزا می روند و با خواندن فاتحه برعزاداران تسلیت می گویند.
در روز سوم، مجلس سومین روز درگذشت را برگزار می کنند و در روز هفتم، مجلس دوم را و در روز چهلم مجلس سوم و بعد از آن سالگرد مرحوم را برگزار می کنند.
شرکت در مراسم عروسی نیز از جمله رفتارهای اجتماعی قابل توجه می باشد. به عنوان مثال در عروسی ها هنگام بردن عروس به خانه بخت، طرف عروس یک طرف قرار
می گیرند و طرف داماد هم طرف دیگر به همراه داماد با فاصله ای 15متر. جالب توجه است که قدم اول را فرقی نمی کرد که عروس بردارد به طرف داماد و یا بالعکس اما در این میان طرفین یا میانجی گری ـ دعوای غیر واقعی و بحث و جدل طرف مقابل را مجبور به برداشتن قدم به جلو می کردند و این مورد در قدم های بعدی هم همین طور صورت می گرفت. به طوری که این فاصله ی 15 متری حدود 2 ساعت طول می کشید که یکی از مراسم زیبا و جالب و خنده دارد در عروسی ها می باشد که البته امروزه این مراسم کم رنگ تر شده است.
مراسم نار زدن داماد قابل توجه است و آن بدین صورت است که زمانی که عروس و داماد به خانه خود می رسند داماد یک ظرف میوه (انار و سیب و قند) را به سمت میهمانان زن و مرد پرتاب می کند و میهمانان هم به هوا می پرند تا میوه را بگیرند
ب) همیاری و تعاون و شیوه های مختلف آن
مردم روستای اترآباد چون بیشتر دارای شغل کشاورزی و گله داری هستند، همدکاری و تعاون در این دو بخش کاملاً ملموس است به این صورت که در زمینه ی کشاورزی زارعین در چاه های عمیق سهام دار هستند و در اداره ی چاه تأمین هزینه های چاه و نگهداری آن و مدار گردش آب کاملاً با یکدیگر هماهنگ هستند و همکاری می کنند و در زمینه ی گرفتن امتیازات کشاورزی از جهاد کشاورزی و خدمات آن از قبیل کودشیمیایی و سایر وسایل مورد نیاز با یکدیگر همکاری می کنند.
نوعی از همکاری و تعاون در این جا به چشم می خورد که زنان گله دار هر روز صبح ساعتها به طرف گله ی گوسفندان در نزدیکی ده که جای مخصوصی دارد، هر روز چوپان گله را به آن جا می آورد حرکت می کنند تا در آن جا شیر گوسفندان را دوشیده و سری به گوسفندان بزنند. در این جا رسم شیرواره که در زبان محلی (الچق) می گویند را به خوبی به اجرا در می آورند به این صورت که به نسبت سهم شیری که هر کدام دارند، روزهای هفته را تقسیم می کنند و هر کسی دریک روز کل شیرها را تحویل می گیرد.
ج) رفتارهای جمعی و کنترل اجتماعی
در روستای اترآباد به علت اینکه مردم یکدیگر را می شناسند، رفتارهای جمعی در افراد نهادینه شده است و به همین علت است که کنترل اجتماعی به صورت خود جوش در بین افراد ـ ملموس است. بدین صورت که کوچک کجروی افراد توسط همه ی مردم محکوم می شود و شخص خاصی طرد می شود. و به همین دلیل است که بدون وجود دستگاه کنترل اجتماعی بی نظمی در زمینه ی اجتماعی در روستا کم است. رفتارهای اجتماعی به صورت یک هنجار در اکثر افراد روستا رعایت می شود مانند شرکت در مراسم تشییع جنازه ی افراد فوت شده در روستا نمونه ای از رفتارهای جمعی می باشد که توسط اکثر افراد روستا رعایت می شود
د) آرزوها و تمایلات و خواسته ها
بعد از سلامتی بزرگترین آرزوی مردم این روستا خواستن سالی پرباران و پربرکت است به علت این که اکثر مردم روستا کشاورز گله دار هستند. سالی که بارندگی خوب باشد. برای مردم روستا بهترین سال است. از دیگر آرزوهای مردم روستا این است که فرزندانشان تحصیلات عالیه را طی کرده و وارد کارهای دولتی شوند.
هـ) آداب و رسوم، ضرب المثل ها و گویش ها
عقاید عامیانه
- هنگام انجام دادن کاری یا رفتن به سفر عطسه بزنند در این کار باید صبر و حوصله به خرج دهند.
- اگر کسی به روی گربه آب بریزد بر روی دستهای آن فرد زگیل می روید.
- اگر دود آتش بر طرف کسی بیاید آن شخص پولدار می شود.
- مار سفید در خانه را نشانه برکت می دانند و او را نمی کشند.
- باجارو کسی را نمی زنند زیرا معتقدند هر یک جارو زدن یک سال از عمر را
می کاهد.
نوروز باستانی نزد مردم اترآباد
نزدیک به یک ماه به نوروز مانده مردم روستا در هر شرایطی که باشند در صدد تهیه لباس نو، لوازم پذیرایی و خصوصاً تزئین منزل می افتند و تا حدود امکان اثاث کهنه ی منزل را تعویض می کنند. دو هفته به سال تحویل مانده، یکی از رسوم متداول انداختن «سبزنا» است. برای این کار مقدار گندم یا عدس را در ظرفی خیس می کنند تا جوانه بزند و بعداً در بشقاب قرار می دهند تا رشد کند و کاملاً سبز می شود. شب چهارشنبه آخر هر سال را به عنوان «چهارشنبه سوری» مراسمی بدین شرح برگزار می کنند.
1- فال گوشی
بدین گونه است که سرکوچه یا پشت در خانه ای می ایستند و نیت می کنند. اولین سخنی که گویند رهگذر و یا کسی که در اتاق است به زبان آورد. وسیله ی تناول قرار می دهند و بنا به نیت خود تعبیر می کنند. به علاوه در این شب با دیوان حافظ نیز تفائل می زنند.

2- آتش بازی
بدین نحو که از روی شعله های آتش که قبلاً هیزم های آن را فراهم کرده اند می پرند و می گویند «زردی من مال تو، سرخی تو مال من»
3- کوزه شکستن
رسم چنین بود که از کوزه های کهنه، کوزه ای را آب کرده و از پشت بام به زمین پرتاب می کنند تا بشکند و معتقد بودند که چنین عملی تمامی وسائل کهنه، نو خواهد شد. بالاخره شب چهارشنبه سوری را با شادی و خوردن آجیل و پلو می گذراندند.
قبل از رسیدن سال نو برای دوستان و اقوام خود که در شهرهای دور دست هستند کارت تبریک عید نوروز می فرستند.
دید و بازدید عید
این رسم (دید و بازدید عید) در تمام ایران و در روستای اترآباد ممتاز یا منحصر به فرد
می باشد زیرا همه ی اهای روستا از یکدیگر در وقت معلوم و معینی بازدید کرده اند. مدتی هم رسم چنان بود که در مقابل منازل اعیان و بزرگان چادر می زدند تا عیدی خود را می گرفتند. و بعد از آنجا می رفتند که این رسوم به فراموشی سپرده شده است.
اعتقادات پزشکی و درمانهای سنتی
در بین مردم این روستا گیاهان دارویی زیادی مورد استفاده قرار می گیرد برخی از این گیاهان مصرف درهمین منطقه می رویند و برخی نیز جزء روئیدنی ها منطقه نیست از جمله گیاهانی که مورد استفاده قرار می گیرد.
چرب گیاه: گیاهی است علفی که در زمینهای اطراف روستا می روید ارتقاع آن حدود
20 تا 30 سانتی متر است این گیاه دارای برگها و ساقه هایی پرزدار و تقریباً خاکستری
می باشد. از جوشانده این گیاه برای نرم شدن عضوی از بدن که شکستگی یا در رفتگی دارد استفاده می شود.
خاکشیر: گیاهی است علفی و یکساله که در زمینهای کشاورزی به وفور می رود و دارای دانه های ریز و زرد می باشد.
خواص آن این است که آن را به عنوان شربت استفاده می کنند و برای خستگی و رفع تشنگی زیاد زنان زائد، برای رفع تهوع، و نیز برای دل دردهای ناشی از کار نکردن شکم (یبوست) خیلی مفید می باشد و چندین گیاه دیگر که مورد استفاده قرار می گیرد: شامل ـ درمانه ترکی ـ ترخت ـ بارتنگ ـ گل گاو زبان ـ چوب شیرین 

طبابت عامیانه
در این قسمت درباره چگونگی درمان دردهای بخش های مختلف بدن و تدابیری که در مورد یماریهای مختلف در میان مردم این روستا رواج دارد مباحثی آورده می شود البته اینگونه درمانی دردها بیشتر در گذشته رواج داشته و در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
چشم درد
برای چشم درد از جوهر قرمز استفاده می کردند و آن هم را به داخل چشم
می ریختند.

گلو درد
هنگامی که گلو ورم می کند نزدیکی یکی از پیرزنان مجرب روستا رفته و آن زن به وسیله یکی از انگشتان دستش ورم گلو فرد بیمار را از داخل دهان فشار داده ورم گلو بهبود پیدا می کند.
شکستگی و در رفتگی استخوانها
در صورتی که یکی از استخوانهای بدن شکسته شود به شکسته بند روستا که مردی ماهر و خبره است مراجعه کرده و عضو شکسته شده را جا می اندازد البته این امر مربوط به گذشته می شد. در حال حاضر هر گونه شکستگی و در رفتگی شدید را به شهر می برند.
ضرب المثل ما، ترانه ها، افسانه ها
هر منطقه ای دارای گویش خاص است این روستا دارای گویش کردی می باشد هر چند که تعدادی از گویش های فارسی در بین مردم دیده می شود اما اغلب گویش ها کردی و ترکی است که دارای ضرب المثل ها و پند و اندرزهای خاص خود می باشد که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.
«به جینار، خوا مکن ده سریه ته»
به همسایه ات نخند برای خودت اتفاق می افتد.
« نچاوی ته و رکوه نه ناویه ته»
چشم ات در بیاد ولی اسمت در نیاد.

«آدمی طمع کار هر دو جوژی خالیه»
آدم طمع کار دو جیب داره هر دو جیبش خالی است.
«گزین چخسن آین چخمسن»
چشم ات در بیاید ولی اسمت در نیاید.
و...
افسانه شاه عباس : افسانه زیر به نقل از یکی از اهالی روستا آورده شده است.
روزی شاه عباس به بیابان می رود و تعداد زیادی الاغ، پیروزخمی می بیند وی به فکر می افتد که چکار کند تا مردم از این الاغها نگهداری و استفاده کنند او سپس پیش وزیر خود رفته جریان را می گوید. وزیر می گوید اینکه کاری ندارد به مردم دستور بدهید. هر کس هر مقدار خر چاق کند به ازاء هر یک صدتومان پول م یگیرد. این دستور اجرا می شود و مردم الاغها را گرفته و چاق می کنند وقتی می خواهند خرما را بیاورند و از شاه پول بگیرند، شاه جهت پول ندادن به مردم می گوید آنان باید خر ما را ملا (باسواد کنند) مردم از این دستور تعجب کرده به ریش سفید خود مراجعه می کنند وی می گوید: اینکه کاری ندارد شما از ورقهای کاغذ کتابی درست کنید. سپس در لابه لای ورقهای این کتاب جو ریخته و پیش الاغها ببرید الاغها جهت خوردن جو با زبانشان کتابها را ورق می زنند این کار تا یک ماه به همه حرف آموزش داده می شود تا اینکه در روز عید شاه دستور می دهد خرها را بیاورند او که مطمئن بود خرملا نمی شود ناگاه دید خرها کتاب را ورق می زنند و ملا شده اند بدین ترتیب مردم بابت خرها صدتومان می گیرند و حالا می بینند سه ماه روی خرها زحمت کشده و چاق و ملا کرده اند آنها را نگهداری کرده و مورد استفاده قرار میدهند.

بخشی از فهرست مطالب مقاله مونوگرافی روستای اتراباد

فصل اول ـ شناسایی کلی روستا .1
مقدمه 2
بیان مسئله 3
اهمیت و ضرورت تحقیق 4
اهداف تحقیق 5
موضوع مطالعه 6
روش تحقیق 7
فصل دوم ـ هویت، موقعیت و حدود وسعت روستا .9
مشکلات تحقیق 8
تعاریفی از ده 10
هویت ده 11
بررسی سیمای طبیعی و جغرافیایی منطقه 12
ناهمواریها (پستی وبلندی ها) 13
اقلیم آب و هوا 14
درجه حرارت و رطوبت 14
بادها 15
منابع آب 15
جنس خاک 16
پوشش نباتی 17
زندگی جانوری 17
تاریخچه ده 18
گذشته ده بر اساس اسناد و مدارک 18
گذشته ده بر اساس گفته های مردم 18
فصل سوم ـ جمعیت شناسی روستا .19
1) نقشه ده (کروکی، روستا، شامل موقعیت مساکن و مزارع) 20
کروکی روستای اتراباد 21
ریخت شناسی یا مورفولوژی روستای اترآباد 23
نحوه ساخت خانه، نوع معماری 23
اماکن مذهبی و تاریخی 24
مصالح بکار رفته در ساختار منازل 24
موقعیت اماکن عمومی در روستا مثل مدرسه، مسجد، حمام 25
راه و ارتباطات 26
وسایل رفت وآمد 27
مسکن و تسهیلات زندگی 27
مساحت و فشردگی منازل 29
ویژگیهای منازل 29
نقشه خانه های قدیم و جدید 30
فصل چهارم نهاد های اجتماعی 31
1- جمعیت شناسی ده 32
2- توزیع سنی و جنسی جمعیت 33
تجزیه و تحلیل هرم سنی 36
توزیع جنسی جمعیت 37
توزیع جمعیت بر حسب سواد 38
جمعیت فعال و غیر فعال 39
جمعیت شاغل 39
بیکاری، کم کاری 40
ب) حرکات جمعیت 41
1- زاد و ولد 41
2- مرگ و میر 42
3- تحرک شغلی و مکانی 43
4- مهاجرتها 43
فرمول میزان مهاجرت 44
فصل پنجم ساخت و نظام اجتماع روستا 46
مالکیت و تحول آن 47
1- روابط عمودی مانند رابطه ی مالک با روستائیان در گذشته و هرم قدرت 47
2- روابط افقی روستاییان و گروههای اجتماعی 47
3- قشرهای اجتماعی و تغییرات مربوط و عوامل موثر در قشربندی 47
قشربندی در روستای اترآباد 49
1- قشر کشاورزان و دامداران مرفه 49
2- قشر کشاورز و دامدار متوسط 49
3- قشر کشاورز و دامدار پایین 50
4- تحرک اجتماعی 50
5- روابط اجتماعی در حال حاضر 51

فصل ششم ـ سابقه مالکیت در روستا .53
1- سابقه مالکیت در روستا 54
2- مالکیت عوامل تولید تا اصلاحات ارضی 54
3- نسق بندی در روستا 55
4- چگونگی اجرای قوانین اصلاحات ارضی در روستا 55
5- وضعیت خطی مالکیت ارضی و عوامل تولید 57
فصل هفتم ـ نهادهای اجتماعی در روستا 58
الف) خانواده 59
1- ساخت خانواده 59
2- بعد خانوار و رابطه آن با عوامل تولید 60
3- موفقیت اجتمای افراد در داخل خانواده (پدر، مادر، فرزندان) 60
4- روابط خانوادگی و طایفه ای 61
5- ازدواج و انواع آن، دایره همسرگزینی و شیوه ی همسریابی 61
ب) تعلیم و تربیت 64
د- گذراندن اوقات فراغت 68
هـ) بازیهای کودکان و نوجوانان 70
فضاهای تفریحی و فراغت 71
میدان ده 71
باغها 71
فصل هشتم ـ ساخت اقتصادی روستا 72
الف ـ تولید 73
1- چگونگی کاشت، داشت و برداشت گندم آبی «پائیزه» 74
2- دامداری و دامپروری 76
چگونگی تهیه ماست خشک 77
چگونگی تبدیل کره با روغن زرد 78
سازماندهی گوسفندان 78
3- گاوداری 79
4- مرغ و خروس 79
5- باغداری 79
6- صنایع دستی 81
ب) عوامل تولید ( زمین، آب، وسایل شخم، بذر، نیروی کار) 83
مرزبندی زمین کشاورزی 83
تون 86
ج) شیوه مبادلات 87
فصل نهم ـ شیوه ی بهره برداری از زمین. 90
1- انواع واحدهای بهره برداری موجود در روستا. 91
2- تحولات و تغییرات واحدهای بهره برداری خانوادگی 93
فصل دهم ـ سازمانها و تأسیاسات روستا 95
مقدمه 96
1- شرکت تعاونی 96
2- شورای اسلامی روستا 96
3- مدرسه 97
نانوایی 100
مخابرات 100
خانه بهداشت 100
الف) آب لوله کشی 101
ب) طرح برق رسانی به روستا 101
فصل یازدهم ـ رفتارهای اجتماعی و فرهنگ مردم . 103
1- رفتارهای اجتماعی و هنجارها 104
ب) همیاری و تعاون و شیوه های مختلف آن 105
ج) رفتارهای جمعی و کنترل اجتماعی 106
د) آرزوها و تمایلات و خواسته ها 106
هـ) آداب و رسوم، ضرب المثل ها و گویش ها 106
عقاید عامیانه 106
نوروز باستانی نزد مردم اترآباد 107
1- فال گوشی 107
2- آتش بازی 108
3- کوزه شکستن 108
دید و بازدید عید 108
اعتقادات پزشکی و درمانهای سنتی 108
طبابت عامیانه 109
چشم درد 109
گلو درد 110
شکستگی و در رفتگی استخوانها 110
ضرب المثل ما، ترانه ها، افسانه ها 110
عکس ها
منابع



پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 5,900 تومان
نمایش لینک دانلود پس از پرداخت هزینه
ایمیل
موبایل
کمک مالی به ایتام و کودکان بی سرپرست

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
otrabad_2022243_1634.zip995.3k