دانلود تحقیق چیستی مرگ

دانلود تحقیق چیستی مرگ

 

مشخصات این فایل
عنوان: چیستی مرگ
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 20

این مقاله درمورد چیستی مرگ می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله چیستی مرگ می خوانید :

- حکمت الهی
حکمت الهی ؛ در بحث اوصاف الهی گفتیم که خداوند حکیم است؛ یعنی کار بیهوده وعبث از او سر نمی زند؛بلکه تمام افعال او دارای غایات و اهداف خردمندانه است .
بنابراین ،آففرینش انسان – که از برترین آفریده ها است – کاری لغو و بیهوده نمی تواند باشد؛ بلکه هدف ، رسیدن آدمی به کمالاتی است که شایسته جایگاه و منزلت ویژه او است.
از سوی دیگر ، چنین می نماید که جهان طبیعت و حیات دنیوی انسان ، نمی تواند به تنهایی تأمین کننده کمالات او باشد؛ زیرا این جهان موقتی و زودگذر است و حیات آدمیان در آن آکنده از محرومیت ها و محدودیت ها است؛ حال آنکه انسان موجودی است که همه به زندگانی جاوید ، گرایش فطری دارد و هم به دلیل داشتن روح غیرجسمانی ، قابلیت حیات ابدی را دارا است.
بنابراین به اقتضای حکمت الهی ، هدف آفرینش انسان باید محقق شود و او به کمالات شایسته خویش دست یابد. اما تحقق کامل این هدف به هیچ وجه در عالم ممکن نیست . بنابراین ، لازم است حیات انسان پس از مرگ ادامه یابد تا خلقت او بیهوده و عبث نگردد.
عدل الهی ؛ دادورزی و عدالت یکی از اوصاف خداوند است . یکی از جلوه های عدل الهی آن است که مومنان و نیکوکاران را پاداشی شایسته بخشد و کافران و بدکاران را کیفری درخور دهد. از سوی دیگر ، ملاحظه می کنیم که جهان طبیعت ، به دلیل محدودیت های گوناگونش ، گنجایش پاداش و کیفر اعمال همه انسان ها را ندارد؛ از یک سو ، تمام نعمت ها و لذت های دنیوی نمی تواند پاداش مناسب و کامل اعمال مومنان و حقیقی باشد، و از سوی دیگر، حتی با بالاترین مجازات – یعنی اعدام – نمی توان برخی جنایات را به کمال کیفر داد
بنابراین ، از آن جا که پاداشو کیفر کامل همه انسان ها در دنیا ممکن نیست ، عدالت خداوندی اقتضا دارد که در جهان دیگری دادگاه عدل الهی برپا گردد و آدمیان دوباره با اعمال نیک وبد خویش ، بی هیچ کم و کاستی ، رو در رو شوند، و این جهان ، جایی جز عالم آخرت نیست.

13- نفخ صور
کلمه «صور» ده بار در قرآن کریم به کار رفته است و همه موارد آن ناظر بر پایان دنیا یا ظهور قیامت است . دوبار در صور دمیده می شود و پیامدها و حوادث مربوط به نفخ اول ، با پیامدها و حوادث نفخ دوم متفاوت است . در یک آیه ، به صراحت به هر دو نفخ اشاره شده است :
از مجموع آیات و روایات آشکار می شود :
یک . صعق و بی هوش افتادن (به تعبیری مرگ) همگانی و برچیده شدن وضع کنونی عالم طبیعت از پیامدهای نفخ اول و برخاستن همگانی آدمیان و پیوستن گذشتگان و آیندگان به یکدیگر برای محاسبه از حوادث مربوط به نفخ دوم است.
دو . نفخ اول واقعه یی است که مرگ هستی های امکانی را به دنبال دارد و نفخ دوم بخشنده زندگی به آنها است.به تعبیر پاره ای از حکما این دمیدن ، همچون دمیدن بر آتشی است که گاه آتشی را خاموش می کند و گاه بر آتش دامن می زند و آن را شعله ورتر می کند.
سه . میان نفخ اول و دوم فاصله ای وجود دارد. نفخ اول را فرشته ای به نام اسرافیل انجام می دهد و نفخ دوم از سوی خداوند است.

19- حساب اعمال
قرآن کریم از روز واپسین به اسامی مختلفی یاد می کند که هر کدام ویژگی و وجهی ازوجوه آن را تبیین می کند. از جمله : یوم القیامه ( = روز برخاست) یوم الجمع (= روز جمع شدن)؛ یوم البعث (=روز برانگیخته شدن)؛ یوم الخروج(= روز خارج شدن از قبور) ؛ یوم الحسره (= روز اندوه و حسرت) ؛ یوم الفصل (= روز جدایی حق از باطل) ؛ یوم الازفه (=روز بسیار نزدیک)؛ یوم الاخر(= روز پایان)؛ یوم الخلود (روز جاودانگی)؛ و ... یکی از اسامی دیگر این روز ، یوم الحساب(= روز محاسبه) است که همراه با مسأله نامه اعمال ، شاهدان و گواهان ، میزان و ... همگی برای برپایی دادگاه عدل الهی است . اعمال آدمی در سرای دنیا ، سرمایه او است و این سرمایه به کسی جز او تعلق ندارد و به بقای او باقی است و باقی خواهد ماند . حقیقت این سرمایه در جهان دیگر آشکار می شود و هم محاسبه شونده قدرت درک واقعیت کار خویش را داشته باشد ، «و اینکه برای انسان حاصلی جز تلاش او نیست ، و (نتیجه)کوشش خود را به زودی خواهد دید».
شاهدان اعمال
در دادگاه عدالت الهی ، شاهدانی هستند که بر اعمال آدمیان گواهی می دهند. صادق ، دقیق و کامل است و از این رو هر کس مجاز به گواهی دادن نیست . شاهد و گواه در قیامت باید خصوصیاتی را داشته باشد ؛ از جمله :
الف . شاهدان اعمال در روز قیامت ، باید اعمال را در ظرف تحقق آن (دنیا) ملاحظه کرده باشند.
ب .اگر اعمال ظاهری دارد و باطنی ، شاهد کامل شاهدی است که از پوسته ظاهر بگذرد و به درون عمل نفوذ کند. بر ظاهر هیچ عملی نمی توان حکم قطعی و کامل. فصل ممیز بسیاری از اعمال ، ظاهر آنها نیست ، بلکه اعتقاد و نیت مقوم آنها است.
ج. شاهدان اعمال باید از هرگونه خطا در مقام تحمل اعمال و سپس گواهی به آن مصون باشندعدالت به معنای متعارف ، راه هرگونه خطا را نمی بندد؛ هر چند راه را بر خطای عمد سد می کند .
بنابراین شهادت کامل از اولیای معصوم خداوند اعم از انبیا و امامان ممکن است و شهادت موجودات دیگر همچون اعضا وجوارح هر شخص انسانی، سرانجام باید به گواهی آنان منتهی شود و داوری کامل را به روز قیامت که روز ظهور کامل حق است موکول کرده است.
....

بخشی از فهرست مطالب مقاله چیستی مرگ

4- ابعاد وجود انسان در قرآن
شرح و تفسیر
5- چیستی مرگ
6- مرگ از منظر قرآن و روایات
7- ترس از مرگ
دین و ترس از مرگ
8- رهیافت های مختلف فلسفی در باب جاودانگی انسان
9- نظریه تناسخ
کیفیت جاودانگی از نظر اسلام
11- برزخ
12- زندگی اخروی انسان
14- بدن اخروی
16- امکان و ضرورت معاد
15- امکان معاد
17-  4-  نمونه های معاد در طبیعت :
18- حکمت الهی
13- نفخ صور
19- حساب اعمال
شاهدان اعمال
20- جهنّم
بهشت

 

 


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت و دانلود

مبلغ قابل پرداخت 3,600 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
marg_743000_4006.zip18.7k





دسته بندی محصولات فروشگاه